Friday, 2 September 2011

mlm sepah

salam aidilfitri

hari ke4 syawal.....
peristiwa yg berlaku sepnjg hari ini....
1) bgn pg siap2 utk mengikuti marhaban pompuan kg ku, kg pt kemang.....aku smpi jek, rombongan marhaban telah pn ke rumah ke2....aku naik kete suamiku, dgn membawa 2 org anak buah ku, nk kumpul duit raya katanyer, tu yg aku bwk dia.....ternyata mmg berbaloilah, aku balik rehat tghari jam 1.00ptg....anak buah aku tu dok kira duit, berpuluh2 jugak lah dpt....rugi aku dh besor..klu x, tentu aku juara plg byk dpt kumpul duit raya....

2) akk ku (kak ne) berangkt balik ke tpt nyer d tangkak, pd jam 2.30 ptg td, dgn suami ku menghantar nyer anak beranak seramai 5 org, ke bustand bp....aku x dpt anto sbb join marhaban....

3) ptg...balik marhaban, penat tahap gaban ah, terus balik tmn...lepak sgt, terus tido....bgn jek, tgk tv....sumer channel ada SEPAH....dr ptg, ada maharaja lawak, secara maraton, 2 episod d tayangan...lps tu, smbg mlm lak, channel tv9, ada sepah, tv1 pn ada sepah....mmg ah diorg ni thn ni mmg masyuk...tp diorg ni mmg kelakar habis, lg2 d tv1, diorg seloroh dgn dato' siti....siap datuk k n siti sarah jd penonton lg....tahniah...

4) jam 5.30 pg nt, aku n adik ipar2 serta ibu mertua aku, akn bertolak ke shah alam utk menghantar adik iparku yg bongsu....suamiku x dpt ikut sekali sbb sok dia dh keje...klu x keje kang, ada pulak yg bising2....jd aku ni kira jd tukang tunjuk jln la, maklumlah aku kn dulu pernah menetap d shah alam 4 thn....kira mengimbau kenangan la tu.....doakn kami selamat k...

5) itu jek...selamat hari raya....

Wednesday, 31 August 2011

hari ke2 syawal nan indah

salam aidilfitri.....

Hari ini merupakan hari ke2 syawal....pelbgi xtiviti yg berlangsung hari ini...
1)....baraan lelaki...awal pg td telah diadakan rombongan marhaban lelaki n anak2 remaja lelaki shj...dimulakan dr umh atok Idan, jd spt biasa wakil tetap dr umh aku tentulah suami ku sendiri....wp rmi org lelaki dlm umh aku tu, sumernyer x leh harap langsung....x nk campur org lg...maklum ler ipar2 sumer....klu abg kandung pn, sorg tu balik kuantan ryaa di sana, yg lg sorg x dpt cuti lak, maklum ler pengawal keselamatan bank, kena jaga bank kot, takut korg balik raya, bank kena rompak lak....abg yg sulong lak, x baper nk sihat, mata sebelah x nmpk langsung, hanya mengharapkan mata yg 1 lg jek, jd kami consider la....suami ku yg tercinta, menjd wakil tunggal umh aku....tp rasanyer wakil umh mertua pn, suamiku jugak kot.....he2..
rmi sungguh baraan raya tu, smpikn suamiku standbykn 100 rggt, licin sumer...bg pd bdk2 jek la, yg tua2 x dpt eh....x perlah, sethn sekali jek, sedekah tuk anak2 kecik, biar diorg gembira d hari raya....

2) aku sgt2 happy bila kami dpt berkumpul rermi ngan family kt anjung umh d ptg2 hari...smbil berbual tu, tgk gak gelagat anak buah aku yg asik bergaduh la, kira uit raya lah...maklum ler baru iut baraan lelaki td....ada sorg anak buah aku tu ikut dr mula smpi akhir tu...dpt byk...smpi jek umh, terus x sabar nk kira....di totalkn adalah smpi 80 hggt, ha...terkejutkn..bygkn 1 ari jek, bdk2 leh dpt smpi 80 rggt, sapa nk bg klu x g dan terperap kt umh mcm kera sombong...jgn ah cm tu...tahniah kpd anak buah aku tu yg bernama Mohd Tariq Azizi b. Abd. Aziz....kerana berjaya mengumpul duit utk membeli kereta control katanyer, x tahu ler dpt ke x...tgk jek lah...

3) pd ptg hari ke2 raya ni jugak, kt umh aku ada uat doa selamat....majlis kesyukuran dr akk aku dan suaminyer ...akk aku tu anak ke2 adik beradik aku....dia masak tuk kami sumer....masakan dia mmg best....lain kali leh tempah tuk open house lak...he2...tima kasih kak ngan n abg ngah.....

4) rumah ku bersepah sgt ari ni sbb rmi yg dtg, sumernyer adik beradik aku, dr abg long n isteri smpilah akk aku yg no 3...anak dia sumer lah dikatakn dtg...jenuh gak nk layan sorg2...mana dgn air x cukup, air menjejes lah, tumpahlah,...pening aku dibuatnyer...tp sabar jek lah, suami ku sll pesan, jdn merungut...sbb tetamu itukn rexzki....

k lah, smbg sok k...selamat hari raya....

Thursday, 28 July 2011

khamis - 28 Julai 2011

salam sumer,

emm spt biasa, ku kembali utk menulis catatan kehidupan ku di alam fana ini utk hari ini...

pertama-tama sekali aku nk ucapkan syukur sbb dengan RAHMATNYA aku dpt bernafas spt biasa bg ni, dan bersiap2 ke tpt kerja.....wp pn cuaca d rumah aku amat baik, tp d pertghan jln, ujan selebatnyer...ku redah jua, demi mengejar masa yg akan hampir masuk kelas.....

arini aku nk citer sket, hari ujian spt biasa...hari last ari ni utk thp 1, hanya ujian sc dan bi jek, lps tu jadual ngajar cm biasa....
yang ingin aku kongsikn kali ini ialah, tntg murid2 ku thn ini....dh nk abih dh sesi 2011, baru nk tunjuk anak murid...he2..maklum ler baru nk berjinak2 ngan blog nih.....aku seperti thn lps, pegang thn 1...mgkin sbb aku ni lembut kot...sabar...he2 puji diri sbdiri nmpk...sapa lg nk angkt bakul, klu x diri sendiri, ye x?...

aku guru kelas thn 2 cerdik, itulah satu2 nyer kelas thn 1 kt sek aku....ada 13 org murid sumernyer...Alhamdullillah, thn ni aku bersyukur sbb .....
1) anak murid aku kali ni, lbh pompuannyer, 3 lelaki dan 9 pompuan, jd senang lah sket nk handle....
2) pulak tu perangainyer satu2 amatlah baek sekali....klu ada yg agak kureng tu, sorg dua jek..yg lain, mmg d best la....salute ah pd ckgu nyer....
3) prestasi murid2 ni jugak, teror2 belaka, saing menyaingi antara 1 sama lain, maknanyer sumernyer pndai2 belaka....tahniah n berhasil ckgu pra mengajar mereka ni....
4) jadi kesimpulannyer, aku x penat mengajar kelas ini, lgpun kelas inilah mmg idaman aku....

tak mcm tahun lps, dah lah aku baru nk mula mengajar, kena pulak pegang thn 1 yg kelasnyer mak datuk, nakal dan degil2 belaka....sumer muridnyer thn lps aktif2 belaka....smpi pening aku nk ngajar cara mana lg tah nk uat....aku mcm kena kejutan budaya pulak...terkezut d buatnyer bila kena ari2 menjerit mcm tarzan....
itulah penglamn aku sejak aku mengajar di sek nih...mcm2 kn...

k lah, mggu ni merupakn mggu ke2 kelas aku ni jd juara kelas terbersih dan ceria...mana x nyer. mula2 aku ngecat bagai...pastu langsir, meja guru...hias kelas sket2 jek...tu pun dh kira cantek la...yg lain sumer keja keras murid2nyer, menyapu x kira waktu....bersihkn jek kejenyer, nk menang punya psl...bagus tul lah diorg nih....

di sini aku nk tnjukkn anak murid aku d samping piala kemenangan mereka....



                                           Anak murid aku yg tersyg.....


                                          hasil pvs di kelas....hasilkn kemeja guna kertas warna...aku gubah menjadi
                                                            1 C


                                                   sapa lg...guru kelasnyer la....

Wednesday, 27 July 2011

Rabu - 27 Julai 2011

salam sumer.....



Emm, apa nk kabor eh kali ni....

Pagi - Jam 6 pg ribut dan hujan selebat-lebatnyer menyirami bumi...aku bgn dr tido sbb terdgr bunyi pintu bilik air bergerak2....cm seram jek, terus bgn....klu x...emm tarik selimut lg...lbh2 lg ujan lebat.....aku berjaya bgn dan mandi...bersiap nk ke sek....
Arini suami ku g keje awal, saing aku....dh 2 ari dh cm tuh, smlm pn sama....alamatnyer aku la yg kena mangga pingu gate la, sbb suami ku tu klu x masuk kete, terus melecut jek lajunyer....dlm ujan2 aku berpayung, memangga gate umh aku..mana tahu ada apa2 berlaku ke kan...pdhal selama nih x pernah pn nk bermangga bagai.....

Smpi d sek, mcm biasa....ari ni ada UPPM, aku free ari ni sbb aku kena handle murid buat ujian linus...susah ujian nih, sbb kena handle sorg bdk tiap kali ujian...lg2 klu murid tu ada masalah lmbt....aku akhirnyer berjaya menghandle 2 murid pg sesi pg dan selps rehat.....sumernyer ada 3 murid jek yg jalani ujian ini, jd sok smbung lg sorg....hrp2 dptlah siapkn...sok aku ada kena jaga ujian nih....

nk tahu x?...mana nk tandatngn kt opis pg td, boleh pulak gb tanya aku soklan nih..'roha, dah g check doktor dah?'....aku pn suspens ah, aku x sakit pun..apsal nk g cek doktor....ngupernyer psl perut ah, mana tahu aku mengandung ke, gb suh aku cpt2 g pastikn....takut terjadi lg kejadian thn lps tu....hish, jgn ah Mintak di jauhkan....Na'uzubillah....aku pn jwb ngan steadynyer...'x cek lg ckgu, lgpn lum lewat lg...cuma ada tanda sket2 jek...tp mana tahu kan'....he2, malu aku, ada 2,3 org ckgu lain kt situ dgr sekali...

rehat, aku mkn...sedap lauk ari ni....ada lauk kegemaran aku, sambal tempe...mkn sepuas2nyer....
naik rehat - sambung ujian linus lg...smpi balik....

aku balik sek ari ni awal...tepat jam 1.20, aku dh start enjin kete dah....sbb aper, sbbnyer 12.40 dh leh balik ari ni, sbb koko x der...aku baliklah umh....
sampi umh, kena get ready sbbb aku nk ke bndo lak, nk ke cimb bank...nk g amik geran kete kancil kesygn aku tu....dah abih bayor lah....Syukur, smpi gak 7 thn aku membayar kete ni hgga dpt la gerannyer....skrg aku dh free dr membayor utang, hanya tggal ptptn jek lum settle lg....

jam 3.10 ptg aku ke kilg suamiku, amik dia dlu...terus ke cimb d blkg k4...selesai jek, aku ke k4, beli brg sket....terus anto suamiku kt kilg...dan terus balik umh....

mlm - mkn d luar bersama suami....slps tu kira2 jam 10.15, suamiku ke kilg balik, kena repair mesin RO katanyer...aku mulanyer nk ikut gak, tp lama2 aku tukar pikiran, x yah ikutlah, bknnyer leh buat aper kt sana, on9 fb jek, lg2 ader bos dia, segan ah aku...jd aku pn balik umh, tgk tv smbil layan fb....

x tahu nk tido kol baper mlm nih, skrg dh jam 11.50mlm...mata masih leh tahan lg...sama ada nk tggu suamiku balik ke x, tgk ah cm ner nt....mgkin akn call dia kot, tanya balik kol baper....

k lah, dah selesai perjlnan ari ni...smbg d lain post k..

salam,
Roha

Wednesday, 20 July 2011

16 Julai 2011 - Sabtu

Salam sabtu,

Ari ni x sek...aku berposa...plannyer x nk posa, tp posa jugaklah, lgpun kt umh bknnyer nk masak pun...x der dugaan sgt, setakat tgk tv jek....
Ari ni jugak, ada program kt sek belah pg nih, murid thn 6 n ckgu2nyer terlibat kt smk permata jaya, ada teknik menjwb upsr....thn 1~4 ada kem bestari solat, kendalian oleh ckgu suhaila dan ckgu haslina....thn 5 lak, buat projek roket airnyer..yang dikendalikan oleh ckgu praktikum ckgu fahmi dan ckgu din....
Aku lak, handle apa ek, rasa cm nk g, tp klu aku g, kang lalu la kt pasar lambak s'grg, tergugat lak iman aku, kang smpi kt rengit, nmpk air sejuk ke, goreng pisang ke, cendol ke, rojak ke....kurg pahala aku, jd aku decide x yah g...

Kat umh, kemas2 umh, basuh baju...x masak k, posa tau....emm..ptg ni nk g msjid sbb ada majlis nisfu syaaban, tp x tahu nk ke masjid mana, sbb msjd merlong pn jemput gak, surau taman aku ni pn ada uat gak, tp makcik sblah ni x kepoh2 pn ajak aku...senyap jek, sbb aku sehari2 ni tutup jek pintu ngan langsing dpn, x bukak..sbb x nk d ganggu...byk keje.....emm masjid kg aku pun ada mjlis gak..x tahu mana nk pilih ni...
Tepon suami ku, nk minta izinlah konon, nk g msjd merlong...sbb aku pikir, x rmi org kt sana wp jauh beribu batu...cm nk g sek...tp suami ku x beri, dia suh aku g msjd yg dkt2 jek, risau klu ada apa2 kt jln nt...sbb dia keje...jd aku pujuk punya pujuk, akhirnyer dia izinkn, tp cm terpaksa lak,....letak jek tepon, aku msj akgu sek aku yg nk g ke sana ( msjd merlong)....dia kata ikut jek kata suami...aku pn msj jek suami, sbb klu tepon kang, gaduh lak....aku msj kt dia "abg balik skrg, kiter g msjd kg sesama"....cm paksa lak kan....lps maghrib, suami ku pn smpi umh, aku buka dlu, minum seteguk susu anlene, terus siap2 solat maghrib, pastu terus naik kete ke masjid pt kemang......

Lps selesai beribadat, baca 3 kali Yassin...dan berdoa...solat Isyak...kami pn dijamukan dgn hidangan yg amat menyelerakan....mcm2 ada....aku pulun meehoon goreng ler, itu mknan kesukaan aku....
Balik msjid, selepas selesai basuh pinggan mangkuk sumer, suami ku kata nk g umh mak dia...aku x nk, sbb masa kt masjd td dh jumpa, tp dia kata g jugak, aku menurut jek....
emm dlm kol 11 lbh lah, aku balik dr umh mertuaku...terus ke kilang suami ku, temankan dia 'punch card' n tgk2 pekerja kilang....
smpi jek kt blkg kilang suami ku, ada 1 kejadian ygh berlaku antara warga nepal dgn org kiter...apakan kejadian itu?...tggu.....

Salam,
Roha

13~15 Julai 2011 - Rabu~Jumaat

Salam,

Ari ni aku berposa ganti...plannyer nk posa smpi nisfu Syaaban ahad nih, InsyaAllah la...lama jugak tu, tahan ke aku....he2...dlm pd nk ganti posa tu, aku pun planning nk kuruskn bdn, dpt kurg berat stgh kilo pn ok apa, dr naik berkilo2, tul x?....

Pnp berjln cm biasa 3 ari ni...x der apa yg menarik, sbb xtiviti menunggang beskal hybrid aku terpaksa di tangguhkn ke suatu ari lain, x tahu lg biler, sbb nk dkt bln posa nih, takut terbantut jek....


Pd jumaat, waktu abih sek, aku ke pasaraya sakan, rengit....nk beli apa lg ek?...aku nk beli tong air yg warna itam tuh, ngan nk belilah jajan sket, utk uat hadiah murid2 klu ada kuiz ke...dlm pd tu, aku dh 'terbeli' seluar jeans lak...murah jek...harap sgt suamiku x bebel nt, sbb sllnyer klu aku beli benda2 pakaian nih, tentu dia membebel, mcm beli kain pasang kt internet nih...berbuih mulut dia bebel...tp aku tetap beli jugak...maklum ler , duit aku, pulak tu, aku kena pki setiap ari....kenalah tukar2 kan.....

smpi jek umh, terus cuba jenas yg aku beli tu, konfident saiznyer muat, snbb kt pasaraya tu, x der tpt cuba,...tp leh tukar klu x muat ke longgar ke....aku cubalah kt umh...muat mmg muat lah, tp cm apa tah...ketat giler...smpi aku terpaksa tahan nafas stgh jam, baru leh zip seluarnyer....apa lg, aku lipat elok2, cadang mmg nk g balik pasaraya tu, nk tukar saiz lain lak....x kena byr, x per.....he2...tu lah konfident sgt amik saiz kecik....mentang2 lah dh aerobik....posa segala....

Jumaat jugak, aku x g pasar mlm pt karjo, klu ikutkn jadual, mmg kena g, belikan mak n bpk aku nasi ambang....tp sbb posa, aku malas nk kuar, bersesak2 bagai kt sana...aku buka jek apa yg ada kt umh, tepon mak, dia kata, bapak aku dh beli satey ngan nasi himpit kt pasar mlm tuh, ngupernyer bpk aku g jugak pasar mlm tuh...

mlm...rasa happy sbb sok x sek smpi ahad....tp ahad ni nk ke pontian, ada kenduri belah suami kt sana...tp aku plan nk posa...x kisah ah, asalkn g...lewat pn x per kn....terpaksalah, latihan "tut tut' aku ditangguhkan....dan rasanyer smpi mggu dpn pn tangguh jugak, sbb ahad dpn 24hb, pn nk ke johor lak, nk g umh abg sulong aku, nk bg duit utk dia operate mata.....

k lah, dah pnjg lebar nih, smbg lain post lak k....

Salam,
Roha

12 Julai 2011 - Selasa

salam....

Ari ni ari selasa, subjek pg aku, BI thn 2....aku buat kelas cm biasa kt kantin sbb hanya setgh jam, pastu terus ajar PJ thn yg sama, jd senang sket klu uat kt kantin, cpt sket nk brgerak, kn....he2, tanya kt korg ker?..aku jek la yg jwb...

Pg td rengit ujan, jd mcm x leh nk senam, aku pn terus ikut plan B iaitu buat senaman aerobik kt kantin, apalg aku pnjam radio cd kt bengkel kh....pnjam cd gak....terus ke kantin....pasang cd dan terus uat aerobik....mulanyer mcm biasa ah kan, murid2 cm boring jek, sbb x ke padang, dorg plg suka subjek pj sbb leh release tension, leh main sepuas ati....tp bila jek aku mula buat pergerakan cm menari lah sket, apa lg, diorg ikut bgi nk rak, ada murid yg x henti2 menari, suka kot ngan lagu tu, atau mmg kt umh kaki menari...nt dh besor, leh masuk rncangan MARI MENARI.......

Selesai ajor PJ, aku free smpi rehat kol 9.50pg....rehat, mkn kt kantin, pastu pnp smpi balik.....

mcm biasa, xtiviti ptg aku, x lain x bukan....tidolah...mgkin penat kot bersenarobik ngan murid2 pg td, tp mmg ah, smpi peluh baju aku, tu yg aku balik sek awal...bunyi jek loceng, x lengah lg, terus start enjin...smpi kena perli ngan sorg ckgu tu, "hai roha, dtg lmbt, balik cpt"....aku pun apa lg, mulakan ayat2 lawak aku...smpi sumer ckgu yg kelam kabut nk blik, gelak sakan.....

Sok plan nk ganti posa dan posa sunat...InsyaAllah..klu umo pnjglah....kiter jumpa sok jek k....

Salam,
Roha